تنش میان فرانسه و الجزایر

اختلاف دیپلماتیک بین الجزایر و فرانسه معامله بندر CMA CGM را به تاخیر انداخت

اختلافات دیپلماتیک بین الجزایر و فرانسه بر سرمایه گذاری بالقوه CMA CGM در بخش بندر الجزایر تأثیر گذاشته است. طبق گزارش ها، کشتی فرانسوی [شرکت پینگ در حال مذاکره برای امتیاز بندر اوران از طریق ترمینال های CMA تابعه خود بود، اما با افزایش تنش ها بین دو کشور، این معامله متوقف شد.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر اختلاف دیپلماتیک بین الجزایر و فرانسه معامله بندر CMA CGM را به تاخیر انداخت

به گزارش گروه صنعت و تجارت _ پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت، در اوایل این هفته، مدیر عامل CMA CGM رودلف ساعده قرار بود برای یک سفر کاری به الجزایر سفر کند. با این حال، بنا به گزارش ها، این دیدار به دلیل بدتر شدن روابط بین الجزایر و فرانسه در این هفته به تعویق افتاد. بر اساس گزارش های رسانه های محلی، رودلف سعده قرار بود توسط عبدالمجید تبون، رئیس جمهور الجزایر برای نهایی کردن یک قرارداد سرمایه گذاری بندری که نزدیک به یک سال در حال مذاکره است، پذیرفته شود.

این حادثه دیپلماتیک در حالی رخ داد که الجزایر پس از دستگیری یکی از کارکنان کنسولگری خود در فرانسه اعتراض کرد. کیفرخواست این مقام به دلیل ظن دست داشتن در ربودن یک منتقد دولت الجزایر در پاریس در آوریل 2024 بود. این امر باعث شده است که دو کشور دیپلمات های هر دو طرف را در اقدامی تند و تیز اخراج کنند.

به نظر می رسد که مناقشه دیپلماتیک جنبه اقتصادی نیز پیدا کرده است. شورای نوسازی اقتصادی الجزایر (CREA)، بزرگترین سازمان تجاری این کشور، سفر برنامه ریزی شده خود به فرانسه در ماه آینده را لغو کرد، جایی که قرار بود جلسه ای با انجمن کارفرمایان فرانسوی (MEDEF) برگزار کند. این شورا مقامات فرانسوی را به جلوگیری از سرمایه گذاری در الجزایر متهم کرد.

CREA گفت: "لغو این سفر به دنبال اقدامات مقامات فرانسوی است که به شدت یک شرکت حمل و نقل دریایی فرانسوی را تحت فشار قرار دادند تا سفر خود به الجزایر را برای نهایی کردن یک پروژه سرمایه گذاری متوقف کند." با ادامه تنش بین الجزایر و فرانسه و تعلیق سفر سعده، انتظار می رود مذاکرات برای امتیاز بندر به تعویق بیفتد.

CMA CGM در حال حاضر در 9 بندر الجزایر از جمله الجزایر، Annaba، Béjaïa، Skikda و Ghazaouet وجود دارد. علاقه به اوران به دلیل موقعیت استراتژیک بندر در مدیترانه غربی و نزدیکی آن به اروپا است. اعتقاد بر این است که CMA CGM در حال بررسی یک خط کشتیرانی تغذیه کننده بین مارسی و اوران است که توسط شرکت تابعه آن La Méridionale اداره می شود.